Chłodnica międzystopniowa, potocznie nazywana interkuler (ang. Intercooler) to chłodnica powietrza trafiającego do turbosprężarki. Jest więc podzespołem występującym tylko i wyłącznie w samochodach z turbodoładowaniem.
Chłodzenie powietrza, które ma trafić do turbosprężarki, pozytywnie wpływa na jej pracę. Poprawia się sprawność silnika, a jego moc rośnie. Wszystko to dzięki fizyce, a dokładniej właściwości gazów, które w niższej temperaturze są bardziej gęste, a co za tym idzie, taka sama objętość gazu w niższej temperaturze waży więcej, niż ta sama objętość tego samego gazu w wyższej temperaturze. Większa masa ładunku sprawia, że efekt doładowania jest większy.
Uszkodzenie intercoolera
Jazda z niesprawnym intercoolerem jest mocno problematyczna. Po pierwsze pojawiają się objawy pogarszające komfort jazdy, a po drugi i jeszcze gorsze, uszkodzone interkulery są jedną z podstawowych przyczyn poważnych awarii turbosprężarki.
Dzieje się tak, ponieważ konstruktorzy samochodów projektują je tak, aby działały optymalnie w normalnych warunkach. To samo tyczy się turbosprężarki. Jest ona zaprojektowana tak, aby działać sprawnie przez z góry określony czas w standardowych warunkach. W przypadku niesprawnego intercoolera turbosprężarka musi pracować w znacznie wyższej temperaturze, przez co zużywa się znacznie szybciej lub w ogóle ulega uszkodzeniu.
Takiej sytuacji można jednak łatwo uniknąć. Wystarczy uważnie obserwować zachowanie się samochodu i niezwłoczne usuwać wszelkie pojawiające się awarie. W przypadku uszkodzonego intercoolera objawy są na tyle odczuwalne, że trudno je zignorować. Są nimi najczęściej:
- Wyraźny spadek mocy
- Nierówna praca podczas przyśpieszania
- Podwyższone spalanie
Jeśli więc odczuwasz takie objawy, to zgłoś się do swojego mechanika. Oczywiście inne awarie mogą dawać identyczne objawy i wstępną diagnozę trzeba jeszcze potwierdzić. Jednak niezależnie od tego, czy to intercooler jest przyczyną tych objawów, to w takiej sytuacji, tak czy inaczej, awarię trzeba usunąć. Możesz też sam sprawdzić, czy owe objawy rzeczywiście wskazują na uszkodzenie intercoolera. Możesz to zrobić, sprawdzając, czy w okolicy intercoolera nie pojawia się nadmiar oleju.